Pages

Saturday, September 21, 2013

Laksam - kegemaran suami dan anakku.



hmm.
sejak bekeluarga,apa yg anak dan suami suka makan mesti nak cuba buat sendiri je..lebih puas hati.
aku mmg tak tau masak.tapi belajar,belajar belajar....laksam ni je dah bape kali dah try. first try dulu hambik ko keras gila. tp suami aku makan juga...dia kata,takpa nanti cuba lagi..
cuba punya cuba, kali ke berapa ntah akhirnya baru jadi.
alhamdullilah.


Resipi laksam

Bhn2 utk laksam 

Tepung beras 3 cawan 
Tepung gandung 1/2 cawan 
Air suam 4 cawan 
* guna cawan yg sama utk sukatan 
* adunan dia nanti cair je

Cara2 

1. Gaul semua bahan2 di atas & tapis 
2. Panaskan air utk mengukus laksam 
3. Ambil tudung periuk sapu dgn sedikit minyak 
4. Kukus selama 1 @ 2 minit & angkat..biarkn sejuk & gulungkan

Bhn2 utk Kuah Laksam 

Ikan sardin @ ikan kembung 10 ekor(zura guna kembung) 
Santan 1/2 kg 
Bawang besar 
Garam 
Asam keping 
Sedikit lada hitam 
kerisik (2-3sudu)

Cara2 

-Rebus ikan & toskan(air rebus jgn buang) ikan tu asingkan isi dan tulang (tulang jgn buang) kisar tulang ikan guna air rebusan tadi, kemudian tapis masuk periuk siap2.

-Kisar bawang & isi ikan (guna air rebusan juga) 
- Panaskan atas dapur 
-Masukkan pula santan, asam keping,kerisik,lada hitam,garam 
-Tunggu sampai mendidih.

Ulam-ulaman 
Timun 
Taugeh 
Kacang panjang 
Kubis 
Bunga kantan(takde pon takpa)

Hiris semua ulam ulaman * kalau nak pedas makan dgn sambal cili kering ( kisar cili kering & garam,didih atas api jap)

selamat mencoba kepada yg belum coba. hehe

2 peninggalan:

me.liyana said...

sedaknyeeee..lame tak mkn laksam

aTieYusof Family said...

Sedappnya Laksam..lama tak makan ni..sllu dok buat laksa penang je..hehe..betul tu, klu dah anak & suami suka msti kita berusaha belajar utk masak...:)

papa love mama

my lil cute doter

Izz RIzqi

Lilypie Second Birthday tickers